torsdag 20 november 2008

Ibland kan det goda bli för mycket


Det är väldigt svårt att matfotografera. Det är lite av det roligaste och svåraste att få till ett riktigt bra foto på mat. Man ska inte lägga upp mycket och vara försiktig att blanda för många saker, och ifall man råkat få några brödkrutonger (som jag lyckades med) lite svarta så ser det inte alls gott ut. Dessutom äter man ju oftast mer än vad som är snyggt på tallriken, på kort blir man nästan äcklad av vad man äter ibland.


Hur som helst, här kommer en jääättegod caesarsallad som jag hittat i Elle Mat och Vin. Men olyckligtvis drog jag på extra extra med de godaste ingredienserna vilket gjorde att det blev alldeles för mycket smak, men har lyckats bra med rätten innan. Enjoy!





Citronmarinerad kyckling med Caesarsallad


500g kycklingfilé
romansallad
brödkrutonger (godast att göra själv, tycker jag...)


glaze:
3msk kycklingfond
1 citron (saft och rivet skal)
2 msk råsocker
1 msk apelsinmarmelad
1 tsk peppar
1 msk sweet chili


Caesardressing:
2 äggulor
2 vitlöksklyftor
1 tsk citronjuice
1 tsk dijonsenap
1 dl matolja
1 msk grönsaksfond (har jag hoppat över)
1 finhackad sardellfilé
3 msk riven parmesanost


Blanda ihop ingredienseran till glazen och stek kycklingen i en grillpanna, pensla med glazen under tiden.


Blanda ihop alla ingredienser till dressingen utom matoljan. matoljan ska sedan vispas eller mixas ner med tex en stavmixer så dressingen blir riktigt len.


Servera kycklingen med sallad, brödkrutonger och ringla dressing över. Smaklig måltid =)

Inga kommentarer: