tisdag 4 november 2008

Nästa steg för mig

Nu ska jag ge mig på ett försök att ha en matblogg! Är en storätare som alltid har uppskattat mat i nästan alla former. De senaste två åren har jag gett mig på utmaningar som har gjort att jag bara lagar mer mat! Detta är min nästa utmaning! Inga höga förväntningar inte, men varför inte göra sitt stora intresse ännu större? Underbart! Enjoy, av mina kommande misstag och kanske överraskande bra mat!?

Kan berätta hur min matdag har varit idag!
Havregrynsgröt, på grövre gryn... kommer inte ihåg ifall det var en blandning av rågflingor kanske. Varma hallon med ringlade honung över. Mjölken var slut :( Men brukar skippa den ibland.

Hade bestämt mig för att baka idag! Har till och med gett mig på en surdeg, eller rättaresagt två. Men det blev ett misslyckande! Surdegen började jag med i torsdags, och jag har inte hållit så mycket tider med hur många dygn den ska stå utan har "matat" lite som dem säger och försökt få fram det där bubbliga. Ställde burken i ugnen (påsatt) för att den skulle få runt 25 grader, är iskallt här i lägenheten.

Hur som helst så blev den lös och säkert inte lyckad, men den luktade inte illa, utan så som jag tror den kan lukta! Så jag använde den till frallor, receptet lånade jag från Kryddburken.wordpress.com, men gjorde om det ganska mycket med olika sortes mjöl. Jäste bra, men blev helt platta precis innan dem skulle in i ugnen! Så dem ser inte så häftiga ut, men smakada bra och nyttigt. Kanske ska lägga upp ett första kort på dem imorgon!

Aja, brödbak var det. Till middag gjorde jag kålpudding. Köpte ett gigantiskt kålhuvud förra veckan, har inte ens fått in det i kylskåpet! Gjorde en coleslaw på en fjärdedel förra veckan. Idag blev det kålpudding. Väldigt enkelt med stekt kål, kryddade med salt och sirap. Kryddad köttfärs, hade nötfärs, och varvade det i olika lager. Smidigt. Åt det tillsammans med lingonsylt!

Inga kommentarer: