torsdag 20 november 2008

Saffran är julens guld!

Gott mellanmål: Tomatmakrill och groddar på knäckebröd

Igår bestämde jag mig för att göra biscotti för första gången, med saffran i! Är egentligen så sjukt sugen på Lussekatter, men dem kommer vara uppätna innan Lucia om jag bakar dem nu. Därför stillade jag saffransuget med biscottis. Jag tog hälften så mycket socker som stod i receptet, ville helt enkelt att det skulle bli mer åt skorp -hållet än kakhållet. Dem är ju egentligen hemskt söta.





Saffransbiscotti (recept från arla.se och från min vanliga gamla kokbok)

150g sötmandel (jag tog hasselnötter istället)
75g smör
3dl strösocker (jag tog 1,5dl istället, man känner ingen sötma alls, men goda blev dem i alla fall!)
3 ägg
½g saffran
7dl vetemjöl
1tsk bakpulver
2tsk vaniljsocker

Rosta nötterna i ugn eller panna för att få bort skalen, hacka sedan grovt. Vispa smör, socker och saffran poröst. Tillsätt ett ägg i taget medans du vispar. Blanda de torra ingredienserna för sig (glöm inte nötterna), blanda sedan försiktigt tillsammans med äggsmeten. Blanda till en fast deg, baka sedan ut till två längder på en plåt med bakplåtspapper, ca 7-10 cm breda. Använd en kavel vid behov. Grädda på nedersta falset 30 min på 200 grader. Ta sedan ut biscottin, sänk ugnen till 80-100 grader. Skiva biscottin i skivor, sedan gräddas biscottin i ytterligare 40 minuter eller tills dem är torra.

Inga kommentarer: