fredag 28 november 2008

Indiskt

Efter att ha blivit så sugen på de juliga kryddorna som finns i pepparkakor bestämde jag mig för att jag en indisk gryta där man kan blanda de flesta kryddorna ihop. Helt otroligt vilken smakupplevelse det kan bli av att blanda curry, kanel, ingefära och en andra massa kryddor. Till det gjorde jag också chapatibröd, något jag tror man måste öva sig lite på... precis som med all bakning.
Men med tanke på Indien så är jag mycket beskymrad, efter terrorattacken som varit i Bombay nu i veckan. Eftersom jag och pojken min beställt en flygbiljett till just Bombay i mars så blir man extra orolig... Tänk om vi skulle ha åkt nu istället, eller ifall vi faktiskt skulle ha varit där nu! Och undrar ifall det kommer bli ännu allvarligare så vi inte ens kommer åka. Denna resa som vi sett fram emot så länge! Dessutom har vi planerat att åka till Bangkok efter det, och där är ju allt också kaos! Åh!!



Den indiska grytan innehöll: Morötter, paprika, aubergine, gröna bönor, kycklingfilér, matlagningsgrädde. Kryddor: Curry, gurkmejram, spiskummin, kanel, kardemumma, färsk ingefära, hela nejlikor, chili och en gnutta salt.
Tror det var allt, jag slängde i efter smak. Ungefär samma mängd av varje. När man använder så många kryddor behöver man heller inte mycket salt, hälsosamt!






1 kommentar:

Lena sa...

Mmmm... jag älskar också indisk mat. Jag har provat att göra Naan bröd ett par gånger men de blir inte så bra. Dina chapati bröd ser ju jättefina ut, kanske borde prova det istället. Har du nått tips på ett bra recept?