måndag 10 november 2008

Lasagne med chorizo och aubergine

Jag måste säga att jag lyckades med denna lasagnen! Gjorde den nu för andra gången då jag skulle bjuda syster och mor på middag här hemma. Även om jag gör all mat på måfå så ska jag försöka skriva ner receptet.

Det är lite mindre lasagneplattor, lite mindre bechamelsås och istället mer grönsaker och tomatsås. Nyttigare men minst lika gott!

Lasagne med chorizo och aubergine
1 form

2 chorizo
1 kycklingfilé (vilket egentligen inte behövdes, eller så gjorde jag för små bitar...)
1 zucchini
1 liten aubergine
1 röd paprika
6 lasagneplattor
parmesanost

tomatsås:
1 gullök
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
1/2 burk passerade tomater
ca 2 msk tomatpuré
basilika (jag änvände fryst)
timjan
salt
svartpeppar
chilikrydda

bechamelsås:
25 g smör (och lite olja)
ca 1 dl mjöl
ca 5 dl mjölk

Tärna klycklingen och stek den tillsammans med löken som är tilltomatsåsen. Blanda sedan i resten av ingredienserna till tomatsåsen. Gott med lite sting av chili vitlök och örter. Skiva sedan paprikan, zucchinin och chorizon och blanda i såsen, låt koka några minuter.

Auberginen kan man göra iordning i början om man vill. Skiva den i långa skivor, lägg skivorna på en tallrik och salta mellan lagren, lägg en tallrik över och sedan något tungt över. Efter en kvart så tar man bort tyngden och torkar av skivorna med lite hushållspapper då dem blivit lite vattniga. Dem kan bli lite "slemmiga" om man inte tar ur fuktet ur dem. Annars skivar man dem och använder dem direkt.

Smält smör och lite olja i en kastrull, vispa ner mjölet och sedan mjölken. Salta efter smak. När den tjocknat är den klar.

Börja med att lägga bechamelsås i formen, fortsätt med tomat- och grönsaksblandningen i ett lager och sedan lasagneplattor. Lägg sedan ett lager bechamelsås och sedan ett lager auberine. Fortsätt i samma ordning en gång till - tomatsås, lasagneplattor, bechamelsås och sist aubergine. Riv parmesanost över. Grädda ca 20 min med 200 grader.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer: